Virtual reality

Vr Pokemon Go

Een keer rondlopen op de maan, even helemaal in een film opgaan of je vliegangst overwinnen: het zijn allemaal mogelijkheden van een vr-bril. Virtual reality wordt steeds meer onderdeel van onze dagelijkse werkelijkheid.

Virtual reality laat de gebruiker denken dat hij ergens anders is. Zo werkt het: de vr-bril toont twee net even verschillende computerbeelden, één voor elk oog. Hierdoor ervaart de gebruiker de illusie van een 3D-beeld. Ook worden de bewegingen van het hoofd geregistreerd, waardoor het beeld daarop wordt aangepast.

De eerste gebruikers klaagden over bewegingsziekte, want je ogen zien namelijk iets anders dan je lichaam ervaart. Afgezien van dit bijverschijnsel zijn er geen schadelijke effecten aangetoond bij het gebruik van virtual reality.

Augmented reality

Bij deze toepassing is digitale informatie aan de gewone wereld toegevoegd, zoals spelelementen of informatie over waar je bent. Het wordt ook wel toegevoegde realiteit genoemd. Een goed voorbeeld daarvan is Pokémon Go, een rage in de zomer van 2016. In het spel moet je zoveel mogelijk Pokémons verzamelen door met de camera van je smartphone de omgeving te bekijken. Verschijnt er een Pokémon op je scherm, dan moet je hem proberen te vangen.

Toekomst

Mixed reality moet de toekomst worden: een mengeling van augmented reality en virtual reality.

Dossier:

Virtual reality

Laatste wijziging: 16 december 2016
Dossier Thema: Computers
Type: Nieuw

Gerelateerde dossiers