Verkeer en vervoer

Hyperloop A2 tunnel

Het verkeer bestaat uit alle verplaatsingen die we maken, per voertuig, vaartuig of vliegtuig. Er worden zowel goederen als mensen vervoerd.

Het is best ingewikkeld om al het verkeer vlot te laten verlopen. Zeker in de spits kan het verkeer soms verstoppen. Zo kom je in een file te staan. Dat overkomt dagelijks honderdduizenden mensen.

Files

Files zijn niet alleen vervelend, ze zijn ook slecht voor de economie en het milieu. De wegen gaan snel kapot, de mensen komen te laat op hun werk, bedrijven krijgen hun spullen niet op tijd... Dat kost handenvol geld. En niet te vergeten de schade aan het milieu, met al die uitlaatgassen uit de ronkende motoren.

Het bestrijden van files lijkt haast onoplosbaar. Politici, beleidsmakers en wetenschappers breken er hun hoofd over. Er zijn al verschillende oplossingen bedacht, zoals rekeningrijden, kilometerheffing of meer asfalt. Maar wat werkt?

Bepaalde oplossingen proberen het gebruik van de auto te beperken, zoals rekeningrijden of kilometerheffing. Per kilometer die je rijdt, betaal je belasting.
Andere oplossingen belonen de bestuurder. Bij spitsmijden wordt de bestuurder beloond die voor of na de spits rijdt. Zo wil men het aantal weggebruikers spreiden over de tijd. Een ander voorbeeld is deels of volledig vergoeden van het openbaar vervoer. Zo wordt de automobilist verleid om de trein, metro of bus te nemen.

Verkeersveiligheid

Een ander belangrijk aspect van het verkeer is de verkeersveiligheid. Door hierin te investeren, gebeuren minder (dodelijke) ongelukken. Dit is veiliger en voorkomt ook deels filevorming.

Zelfrijdende auto’s

Zelfrijdende auto’s zijn auto’s die bestuurd worden door boordcomputers zonder tussenkomst van de mens. Er zijn verschillende projecten, zoals het DARPA-project of de Google Driverless Car, die dit proberen te realiseren. In de Verenigde Staten rijden deze auto’s nu al rond. In Nederland zullen vanaf december 2015 de eerste zelfrijdende auto’s rijden.

Ook reguliere auto’s bevatten steeds meer technologieën, die de bestuurder helpen. Zo zijn er auto’s die zelf kunnen inparkeren of automatisch remmen als je te dicht bij je voorligger komt.

Hyperloop

Studenten van de TU Delft hebben een wedstrijd gewonnen om de snelste Hyperloop te bouwen. De Hyperloop is een transportsysteem waarbij passagiers of vracht in een capsule door een buis kan worden geschoten met een snelheid van 1200 kilometer per uur. 

Dossier:

Verkeer en vervoer

Laatste wijziging: 7 juni 2017
Dossier Thema: Verkeer en Vervoer