Sociale media

De vijf nieuwe emoticons op Facebook GEEN CAPTION

Het doel van sociale netwerksites is online netwerken opbouwen en onderhouden. Een groot voordeel van social media is dat snel en op grote schaal informatie gedeeld kan worden.

Sociale netwerksites hebben in korte tijd erg veel aan populariteit gewonnen. Het gebruik ervan is volledig geïntegreerd. Volgens cijfers van Newcom Research & Consultancy (januari 2015) zijn 9,4 miljoen Nederlanders lid van Facebook, 3,8 miljoen van LinkedIn, 2,8 miljoen van Twitter, 1,6 miljoen van Pinterest en 0,8 miljoen van SnapChat. Facebook wordt voornamelijk privé gebruikt. LinkedIn heeft een zakelijk karakter en Twitter doet dienst als een soort microblog. Er komen ook steeds nieuwe social media bij. Er zijn ook sociale netwerksites die verdwijnen. 

Toch is niet iedereen positief over sociale netwerksites. Hierbij wordt vooral gedacht aan misbruik van de privacy, zoals diefstal, of het ongeoorloofd doorgeven van persoonlijke gegevens. Om dit te voorkomen, verwijderen steeds meer mensen hun profielen of hun 'ongewenste' vrienden.

Challenges

Challenges zijn 'spellen' waarmee jongeren elkaar op sociale media uitdagen tot extreem gedrag. Een bekende is de icebucket-challenge: een bak met ijswater over je hoofd gooien voor een goed doel. Dit is een redelijk veilige challenge, maar er bestaan ook zeer gevaarlijke varianten. Een 16-jarige jongen uit Arkel is in mei om het leven gekomen tijdens een 'choking challenge': het bewust afknijpen van zuurstof om in een roes te raken.

Dossier:

Sociale media

Laatste wijziging: 23 augustus 2017
Dossier Thema: Communicatie