Ondergronds bouwen

AMSTERDAM - Uitvaren tunneldelen Noord/Zuid-lijn op het IJ achter Amsterdam CS. Twee reusachtige tunneldelen van de Noord/Zuidlijn, die in de loop van 2010 onder het IJ en onder het Centraal Station komen te liggen, worden maandag vanuit het bouwdok naast de Sixhaven over het IJ weggesleept naar een tijdelijke `parkeerplaats¿  in de Suezhaven (Westelijk Havengebied). Het tunneldeel dat in 2010 onder het Centraal Station zal worden afgezonken omvat het gehele toekomstige metrostation Centraal Station. Het tunneldeel wordt gedraaid en naar de Suezhaven gebracht. ANP PHOTO OLAF KRAAK ROTTERDAM - De tunnelboormachine Pandora komt vrijdag boven in Rotterdam. Hiermee is de eerste geboorde tunnel voor de RandstadRail een feit. RandstadRail is een lightrailsysteem dat de steden Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer met elkaar verbindt. Op de foto een aantal operators van de boor. ANP PHOTO PIETER FRANKEN

Bouwbedrijf Strukton wil flink gaan bouwen onder Amsterdam. Het bedrijf presenteerde eind januari 2008 een ambitieus plan om de stad zo onder meer van zijn grote parkeerprobleem af te helpen. Het ondergronds bouwen is de laatste tijd ook negatief in het nieuws door problemen bij de bouw van de metro in Keulen en in Amsterdam.

Zo wil het bedrijf onder de grachten zes lagen realiseren met ruimte voor parkeren, afvalinzameling en wegen. Ondergronds bouwen is de overkoepelende naam voor al het constructiewerk dat in de ondergrond plaatsvindt. De aanleg van leidingen, metro-, spoor- en autotunnels, ondergrondse opslag en zelfs ondergronds wonen, alles valt onder de noemer ondergronds bouwen of ondergronds ruimtegebruik. Zowel in Rotterdam als in Amsterdam worden er momenteel grote constructiewerken gerealiseerd waarbij grotendeels ondergronds wordt gebouwd.

Dossier:

Ondergronds bouwen

Laatste wijziging: 12 oktober 2012
Dossier Thema: Beeldende Kunst

Gerelateerde dossiers