Gezondheid

24370825 - fitness, sport, training, technology and lifestyle concept - woman doing sports outdoors with earphones GEEN CAPTION

Dat bewegen goed is voor de gezondheid weet iedereen. De Gezondheidsraad is na 20 jaar met nieuwe richtlijnen gekomen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. 

Beweeg minimaal 150 minuten per week. Dit hoeft niet per se in de sportschool, iedere activiteit waarbij de ademhaling omhoog gaat, en de polsslag versnelt voldoet zoals bijvoorbeeld: traplopen, wandelen, tuinieren.  

 De nieuwste trends zijn:

  • sta-bureaus
  • stappentellers
  • buiten fitnessparken

Tegenwoordig hoor je vaak zeggen: 'zitten is het nieuwe roken'. Zitten heeft een nadelig effect op onze spijsvertering. Onderbreek zitten kort met even staan en/of lopen. Maar dat is niet voldoende, er moet ook gesport worden het liefst in de buitenlucht en je moet op zijn minst even buiten adem zijn.

Muziek is een goede stimulans bij het sporten. Met de juiste muziek loop je beter en hou je het ook langer vol. Muziek kleurt namelijk onze interpretatie van vermoeidheid. En hoe harder je sport, hoe sneller de muziek moet zijn. Daar zit wel een grens aan, te snel is niet fijn. Maar muziek leidt ook af en zorgt dat je minder bewust bent van wat er in je lichaam gebeurt. 

De ideale mix is minder lang zitten, voldoende bewegen en drie- tot viermaal per week sporten. Alles met als doel het risico op hart- en vaatziekten te verlagen, het tegengaan van diabetes type 2, verminderen van de kans op depressiviteit en bij ouderen het risico verlagen op botbreuken. 

Bewegen, gezond eten en voldoende slaap is belangrijk voor een goede gezondheid.  

Dossier:

Gezondheid

Laatste wijziging: 24 november 2017
Dossier Thema: Lichaam en Gezondheid